Osteopatian historia

Andrew Taylor Still (1828-1917) pidetään osteopatian "isänä". Hän syntyi skotlantilais- irlantilais perheeseen Lee Countyssa, Virginiassa. Hänen isänsä oli lääkäri, myllynrakentaja, maanviljelijä ja kiertävä metodistipappi. Still sai idean osteopatiaan parannettuaan omat päänsärkynsä. Hän koki lääketieteen hoitokeinot riittämättömiksi ja sai ajatuksen, että kehossa on kaikki tarvittavat lääkkeet. Hän uskoi, että elimistö voi parantaa itse sairaudet, kunhan verellä ja hermoilla on vapaa kulku kaikkiin kudoksiin ja elimiin. Hänen mukaan luisten rakenteiden väärä asento estää tätä, joten rakenneviat tulee korjata ennen kuin elimistö sairastuu. Tästä innostuneena ja halu oppia ihmisen anatomia, hän luki ensin lääkäriksi Kansas Cityssä, Missourissa. Ottaen oppia myös kansanparantajilta, hän kehitteli täydellisen hoitojärjestelmän, joka sopii kaikille. Osteopatian nimi sai alkunsa 1874 kreikan kielen sanoista OSTEON = luu ja PATHOS = sairaus. Still perusti ensimmäisen osteopaattisen koulun 1892 Missouriin. Hän kuoli 89-vuotiaana tehden osteopaattista hoitotyötä ja opettamista loppuun asti.

Yksi hänen oppilaistaan, John Martin Littlejohn (1869-1947), toi osteopatian eurooppaan. Littlejohn syntyi Glasgowissa, Skotlannissa. Hän oli arkkitehti, presbyteeripappi, kielitieteilijä, anatomi ja fysiologi. Hän hakeutui Stillin hoitoon tuberkuloosin takia ja saadessaan avun, hän innostui osteopatiasta 1892. Littlejohn perusti Englantiin euroopan ensimmäisen osteopatiakoulun 1917, British School Of Osteopathy. Muita osteopatian kehitykseen vaikuttavia suuria nimiä ovat kraniaaliosteopatian (kallon luiden hoito) "isä" W.G.Sutherland (1873-1954) ja klassinen osteopaatti John Wernham (1907-2007). Suomessa osteopatiakoulutus alkoi 1988.

Näin keho toimii

Keho yrittää toimia aina parhaalla mahdollisella tavalla tasapainoisesti. Se värähtelee jatkuvasti terveyden ja sairauden rajalla. Normaaleissa toiminnoissa keho toimii kokonaisuutena. Esimerkiksi hengityksessä toimii kehon kaikki lihakset, eivät ainoastaan hengityslihakset. Elimistö reagoi ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin ja on kallellaan joko sairauden tai terveyden puolelle. Sairas keho on kohdannut jonkin ulkopuolisen häiriön, joka horjuttaa tasapainoa. Häiriöitä voi aiheuttaa muun muassa väärä ravinto, traumat, lihasvammat, nyrjähdykset, stressi, masennus ja pinnallinen hengitys. Kehoon kohdistuva paine saa aikaan vaurioita kehon rakenteessa. Häiriö yhdessä osassa kehoa, heijastuu koko kehoon. Yksi ongelma aiheuttaa niitä lisää ja näin syntyy ketjureaktio. Ongelmien jatkuessa pitkään, keho kuvittelee häiriötilan olevan sen uusi tasapainon malli.

Osteopaattisen hoidon tarkoitus

Osteopatia on pehmytkudosten, nivelten, luiden, lihasten, verisuonien, hermojen, nivelsiteiden, nesteiden ja sisäelinten kokonaisvaltainen hoitomuoto. Kehon eri rakenteet muodostavat tiiviin kokonaisuuden, joten hoidossa on tärkeää käsitellä niitä kaikkia. Rytmisillä, pyörivillä liikkeillä pyritään palauttamaan kehon luonnolliset rytmit. Käsillä tehtävälle hoidolle on tyypillistä pehmeät käsittelyotteet, jotta kehon oma puolustusreaktio ei häiritse hoitoa. Osteopaattisessa hoidossa selvitetään ongelman alkuperäinen syy. Se poistetaan, jolloin keho pääsee itse korjaamaan itseään ja palauttamaan alkuperäisen tasapainon mallin. Osteopatialla hoidetaa mieli, keho ja sielu, jotta elämän hengittäminen olisi mahdollisimman helppoa. Still vertasi ihmiselimistöä koneeseen ja osteopaattia mekaanikoksi, joka huoltaa koneen mekaniikan taas kuntoon.

Kenelle osteopatiaa

Osteopatia on tehokas hoitomuoto, joka sopii vauvasta vaariin. Lukuisat eri hoitotekniikat mahdollistavat sopivan hoidon räätälöimisen jokaiselle henkilökohtaisesti. Osteopaattiseen hoitoon voi tulla akuuteista vaivoista aina kroonisiin vaivoihin tai sairauden sijaan hoitamaan omaa terveyttä, ylläpitävällä hoidolla. Kroonisissa ongelmissa yleensä tarvitaan useita hoitokertoja. Akuutti ongelma on hoidettavissa muutamalla hoitokerralla, jos hakeutuu hoitoon viivyttelemättä. Ongelman ilmetessä on hyvä muistaa, että kudoksen paranemisvauhtia ei voi nopeuttaa, mutta hoitamattomana hidastaa voi. Pikainen hoitoon tuleminen estää ongelman laajenemisen. Seuraavassa on lueteltu esimerkkejä yleisimmistä ongelmista. Oli vaivasi minkälainen tahansa, niin soita rohkeasti ja kysy lisää.

Hoito on suositeltavaa, jos sinulla on jokin seuraavasta:

• niska tai selkä ongelmat
  • nivelkivut
  • iskias
  • päänsärkyjä
  • traumat, esimerkiksi autokolari
  • ruoansulatushäiriöt
  • neurologiset ongelmat
  • krooniset tulehdus sairaudet
  • poskiontelotulehdus
  • työperäiset ongelmat
  • säännölliset kurkkukivut