NCS-huippukylmähoitoa käytetään vammojen ja sairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn

NCS-huippukylmähoitolaite on kehitetty ihmisten ja eläinten hoitoon. CE-hyväksyttyjä laitteita on valmistettu ja toimitettu maailmanlaajuisesti vuodesta 1993.

Laitteella hoidetaan

- lihasjäykkyyksiä

- revähtymiä

- nivelkipuja

- tulehduksia (lihas, jänne, nivel)

- haavarupia ja hiertymiä

- Nivelreumaa

NCS-huippukylmähoidolla aikaansaadaan termoshokki, joka käynnistää luontaiset paranemismekanismit. Cryonic-laiteessa oleva lämpötilan merkkivalo kertoo ihon lämpötilan, joten huippukylmähoitoa on turvallista ja vaivatonta käyttää esim. osana valmennusta palautumisen nopeuttamiseen ja/tai urheiluvammojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Tämä vähentää ja lyhentää myös valmennustaukoja.

Hoitomekanismin perusteet

• Hoidossa käytetään puhdasta, huippukylmää (-78,5 °C) nestemäisenä säilytettävää hiilidioksidia (CO2).

• Hiiliidioksidi on luonnossa esiintyvä myrkytön ja palamaton kaasu.

• Mikrokidesuihku on kuiva, joten potilaan kannalta hoito tuntuu miellyttävämmältä kuin esimerkiksi jäitä tai kylmäpussia käyttäessä. Niiden vaikutus on myös merkittävästi hitaampaa eikä hoito saa aikaan samaa reaktiota kuin NCS-huippukylmähoito.

• Mikrokidesuihkun kylmyyden aiheuttama ihon pintakerrosten erittäin nopea jäähtyminen, mikrokidesuihkun värähtely ja 50 barin paine käynnistävät elimistössä reaktion, jota kutsutaan termoshokiksi (Thermal Shock).

Termoshokki (Thermal Shock)

• Lieventää kipua nopeasti, rentouttaa lihakset ja lihaskalvot.
  • Kiihdyttää aineenvaihduntaa, vähentää nestettä ja turvotusta, parantaa liikkuvuutta.
  • Edistää kehon luontaista paranemista.
  • Mikrokidesuihkun hiilidioksidi vähentää bakteerien muodostumista ja edistää märkivienkin haavojen paranemista.
  • Luonnonmukainen, potilaalle miellyttävä ja turvallinen hoito.
  • Nopea, ulkoinen hoito.
  • Voidaan käyttää sekä päähoitona että apuhoitona.
  • Hyviä hoitokokemuksia monenlaisiin ongelmiin.
  • Huippukylmän positiivisista vaikutuksista löytyy runsaasti tutkimustietoa.
  • NCS-huippukylmähoitoa saa antaa vain asianmukaisen käyttökoulutuksen saanut henkilö.
  • Sivuvaikutukset ovat erittäin harvinaisia (esim. kylmäallergia).

Lääketieteellinen luokitus

• Laitteillla on Medical Class II, Medical CE -hoitolaiteluokitus. Katso CE-sertifikaatti >>>

• Luokituksen saaminen edellyttää korkealuokkaista ja turvallista laitesuunnittelua sekä toteutusta.
    Katso ISO 9001 -sertifikaatti >>>

• NCS-huippukylmän käytöstä on tutkimustuloksia ja referenssejä.

• Laitteen käyttöönottoa edeltää ammattimainen paikallinen koulutus.